Zomervakantie 2011

• 4 augustus
  • 5 augustus
  • 6 augustus

Donderdag 28 juli 2011                                                     Aizenay

Vandaag was een reisdag. De af te leggen afstand was echter niet zo heel groot dus konden we vanmorgen op de normale tijd opstaan en eerst onze normale ochtendroutine afwerken. Daarna hebben we rustig alles verder afgebroken en ingepakt en om kwart over tien waren we klaar voor vertrek. Het was zwaar bewolkt maar gelukkig niet koud. Ook hebben we alles droog in kunnen pakken.

De reis verliep voorspoedig. Af en toe een buitje maar verder was het aangenaam reisweer. Rond één uur hebben we op een parkeerplaats op de picknickdeken onze stokbroodjes gegeten en verder was het niet echt een drukbereden route. We konden dus lekker opschieten. Om kwart voor drie waren we dan ook al hier in Aizenay. Aangezien we niet per sé een camping direct aan zee hoefden te hebben, zijn we in dit dorpje neergestreken.  Het ligt zo’n 25 kilometer van de grotere badplaatsen af en is dus ook niet zo druk. Misschien dat dit in het weekend nog verandert als de rest van Frankrijk vakantie krijgt.

In anderhalf uur tijd hebben we ons hele zaakje weer opgebouwd en daarna was het tijd voor de boodschappen. Dat is hier geen enkel probleem want de Lidl ligt naast de ingang van de camping en de Hyper U ligt 500 meter verderop. Onze boodschappen doen we uiteraard bij de Hyper U !

Vrijdag 29 juli 2011                                                     Aizenay

Vandaag kregen we dan eindelijk het weer waarvan wij vinden dat we het verdiend hebben: heel veel zon en een temperatuur van zo’n 25 graden. Gelukkig hebben we hier heel veel schaduw op de plaats zodat we niet al in alle vroegte uit de tent gebrand werden. Sterker nog; toen we om half negen opstonden waren het buiten nog pas 15 graden. Het warmde echter heel snel op.

Na het ontbijt hebben we te voet de omgeving eens verkend. We zijn naar het centrum gewandeld en Petra heeft daar het VVV-kantoor geplunderd. Daarna hebben we het centrum in vijf minuten bekeken. Achteraf gezien hadden we toch ook even ín de kerk moeten kijken. Volgens de folder van het syndicat d’ intitive moet het van binnen een bijzonder bouwwerk zijn. Dat lazen we echter pas toen we weer terug bij de tent waren.
Omdat we de heenweg langs de drukke weg eigenlijk niet zo leuk vonden, zijn we via het fietspad terug gewandeld naar de camping. Het was wel niet de kortste route maar aangezien het pad door een groot park liep, was het wel een stuk aangenamer (rustiger en meer schaduw).

Eenmaal terug op de camping hebben we het badje van Luuk opgeblazen en Tim heeft enkele emmers warm water gehaald. Daarna heeft Luuk met zijn gietertje dit water vakkundig verspreid over het omringende gras. Hij heeft zich prima vermaakt. Blijkbaar is hij er ook helemaal niet moe van geworden want tijdens zijn middagdutje heeft hij alleen maar liggen trappelen en kletsen. Daarna heeft hij weer vrolijk met zijn gietertje rond gerend.

Aan het eind van de middag hebben we onze dagelijkse excursie naar de supermarkt gemaakt en voor de afwisseling waren we eens snel klaar. We hadden namelijk vooraf bedacht wat we wilden eten en we hadden zelfs een boodschappenlijstje gemaakt! Het was ook niet heel moeilijk want bij dit zomers weer past natuurlijk maar één ding: de barbecue. Vandaag waren het lekkere (zelf) gemarineerde kipschnitzels !

Tussendoor heeft Luuk zich nog prima vermaakt in de speeltuin. Hij heeft weer een nieuw kunstje aan zijn repertoire toegevoegd. Hij kan nu zelf de trappen van een speeltoestel op klimmen. Dat hadden we hem nog niet eerder zien doen. Dat hij het klimmen nu goed te pakken heeft, bleek rond etenstijd wel toen hij ineens zelf in zijn kinderstoel klom. Aan het einde van de maaltijd klom hij er vervolgens ook weer zelf uit. Dat hij van al deze activiteiten toch wel moe geworden was bleek toen we hem om half negen in bed legden. Nog geen kwartier na ‘slaap-Luukie-slaap’ lag meneer al te pitten.

Zaterdag 30 juli 2011                                                     Aizenay

Waren we gisteren al erg tevreden over het weer, vandaag was nog veel beter! De temperatuur was nog een paar graden hoger en de zon heeft de hele dag volop geschenen. Aan het einde van de middag leek er een enorme onweersbui op komst maar meer dan een paar druppels hebben we niet gehad. Luuk is er nog niet eens zijn zwembadje voor uit gekomen.

Toen Petra vanmorgen bij de Lidl brood wilde halen, kwam ze daar tot de ontdekking dat de Lidl helemaal geen brood verkocht. Aangezien we om kostensparende redenen geen brood hadden besteld bij de receptie, kon ze vervolgens verder wandelen naar de Hyper U.

Na het ontbijt zijn we met de auto naar Les Sables-d’ Olonne gereden. Dit is eigenlijk de enige badplaats van betekenis in deze regio en dus in trek bij de strandgangers. Daar kwamen we achter toen we op zoek gingen naar een parkeerplaats. Die parkeerplaats was overigens snel gevonden (gewoon op de camperparkeerplaats) maar voordat we daar waren, waren we twintig minuten filerijden verder. Vanaf de parkeerplaats was het nog vijf minuten lopen naar het strand. Daar heeft Luuk voor het eerst kennis gemaakt met de zee. Hij vond er in eerste instantie niet zo veel aan. Hij rende hard weg toen het water dichterbij kwam. Later heeft hij zich aan het handje toch in het water gewaagd. Van de golven moest hij echter toch niet veel hebben. Hij vond het wel leuk om er overheen te ‘springen’. Ook schelpen zoeken was meer zijn ding. Toch hebben we wel het idee dat hij zich geamuseerd heeft.

Na een uurtje op het strand hebben we bij een crêperie lekker gegeten. Luuk heeft drie kwart van een pannenkoek naar binnen gewerkt en wij hebben ‘Gallette’ gegeten. We dachten iets van een wafel te krijgen maar het bleek meer een volkorenpannenkoek met vulling te zijn. Het smaakt prima.

Na het eten zijn we terug gegaan naar de camping en daar wilden we een duik nemen in het zwembad. Dit bleek helaas niet door te gaan, omdat we er achter kwamen dat we vergeten zijn om de zwemkleding in te pakken. We hebben alles afgezocht, maar ze waren nergens te vinden.

Na het middagdutje van Luuk zijn we dan ook maar naar La Roche sur Yon gereden. Daar was een grote Decathlon en daar hebben we ieder maar een nieuw setje badspullen gekocht. Daarna hebben we nog boodschappen voor het avondeten gedaan en daarna hebben we op de camping Luuk in zijn badje gezet. Hij heef zich prima vermaakt. Met het badje langs de weg kon hij iedereen goed in de gaten houden en kon hij ons op tijd waarschuwen als er weer een auto voorbij kwam.

Omdat we vanmiddag al een uitgebreide maaltijd hadden gehad, hoefden we vanavond niet meer uitgebreid te koken. We hebben ons dan ook beperkt tot een vispannetje uit de oven. Luuk heeft zich helemaal volgevreten aan de stokbroodjes met pindakaas en leverpastei. Hij had er zo veel op dat hij zelfs zijn toetje niet helemaal opgegeten heeft.

Ondanks dat Petra een beetje verdrietig was, omdat ze de zwemspullen was vergeten in te pakken, is ze nu toch weer helemaal vrolijk. Bij het rommelen in het vakje in de slaaptent kwam ze namelijk haar gouden ketting met hangertje tegen die ze al sinds de meivakantie kwijt was. Het vakje is toch al verschillende keren nagekeken en ook al een week in gebruik maar de ketting was nog niet eerder gesignaleerd.

Zondag 31 juli 2011                                                     Aizenay

Het mooie weer van gisteren bleek ook vandaag nog onverminderd aanwezig. Dat was voor ons dan ook de reden om vandaag zo weinig mogelijk te doen. Na het ontbijt hebben we bij de Hyper U boodschappen gedaan en daarna zijn we meteen het zwembad in gedoken. Luuk vond het voetenbadje beter bij zijn status passen maar hij liet zich toch af en toe verleiden om vanaf de badrand  in de armen van papa of mama te springen. Daarna ging hij dan weer snel terug naar zijn ‘eigen’ badje.

Na een half uurtje hadden we het wel gezien en hebben we bij de tent het zwembadje gevuld. Daarin heet Luuk vervolgens zo’n anderhalf uur rustig zitten spelen. Ook is hij weer eens met zijn giraf op expeditie geweest. Eerst is hij is hij met Petra en de grote giraf naar de receptie gewandeld. Na terugkomst ging hij vervolgens met zijn kleine giraf op weg naar de speeltuin.

Toen was het etenstijd en daarna was het tijd voor een middagdutje. Daarna volgde een herhaling van het ochtendprogramma (zonder boodschappen). Als diner werden lekkere hamburgers op de barbecue geroosterd en daarna kwam er weer snel een einde aan een mooie vakantiedag.

Maandag 1 augustus 2011                                                     Aizenay

Omdat voor vandaag temperaturen van tegen de dertig graden werden voorspeld, leek het ons wel een goed idee om een wandeling te gaan maken in een bosrijk gebied. Bij het VVV-kantoor hadden we een folder gevonden over het Marais de Pointevin. Dit is een groot moerasgebied in het zuiden van de Vendée en daar zouden enkele wandelingen zijn uitgezet met observatiepunten en informatieborden. Dat leek ons we wat. Na het ontbijt gingen we dus op pad. Het blek dat het gebied toch iets verder van Aizenay af lag dan we gedacht hadden. Of in ieder geval hadden we er niet goed aan gedacht dat de RN niet heel erg opschiet met alle kleine dorpjes waar je doorheen moet.

Uiteindelijk kwamen we toch aan in Nalliers en vonden we zonder enige moeite het Réserve biologique Départementale de Nalliers – Mouzeail-Saint-Martin. Daar werden de wandelschoenen onder gebonden en Luuk mocht dan eindelijk in de rugdrager. Na een stop bij het informatiebureau voor en leuk boekje over het gebied konden we vervolgens op pad.

Hoewel we wisten dat dit het droge deel van het gebied was, viel het ons toch een beetje tegen dat er zo weinig water in de beekjes stond. Je kon zien dat er normaliter veel meer water in hoorde te staan. Dit had natuurlijk ook gevolgen voor het aantal dieren dat we konden zien. Alle watervogels die er zouden moeten zitten, waren natuurlijk in geen velden of wegen te bekennen. Ook de groene kikkers hebben we niet kunnen zien. Om nog maar te zwijgen van de otters, vossen, egels, purperhalsreigers en allerlei kevers. Wel hebben we een aantal weide- en roofvogels gezien en er was een overvloed aan vlinders.

Omdat het een droog moeras is, viel de begroeiing een beetje tegen. Er was dus niet zo veel schaduw als we gewenst hadden. In de volle zon was het dan ook flink  zweten. Toen we na anderhalf uur een verkeerd pad namen en toen ineens bij de auto uitkwamen, vonden we dat dan ook niet heel erg. Bij het informatiecentrum was een leuke picknickplaats waar we onze boterhamen hebben opgegeten en daarna zijn we op pad gegaan naar het strand. Na een uurtje rijden had Luuk zijn middagdutje weer gedaan en waren we bij St.-Gilles-Croix-de-Vie. Daar hadden we geluk dat er net iemand vertrok zodat we een parkeerplaats vlak bij het strand hadden. Eenmaal op het strand aangekomen had Luuk het snel gezien. Hij wilde niet het water in en bleef het liefst vlak bij de buggy. Op de handdoek zitten en dan wat met zand en schelpjes spelen was ook nog wel goed.

Na binnen drie kwartier twee maal door de opkomende vloed te zijn verjaagd, vonden we het wel mooi geweest. We hebben alles maar weer ingepakt en na en stop bij een enorm groot winkelcentrum voor onze dagelijkse boodschappen, zijn we terug gegaan naar de camping. Daar heeft Luuk zich nog een tijdje vermaakt met zijn zwembadje. Rond negen uur lag hij vervolgens in bed. Het lijkt erop dat hij pas gaat slapen als het donker genoeg is in zijn tentje. Dat is met het lichte tentdoek dat we hebben dus niet erg vroeg.
De weersvoorspellingen voor morgen zijn niet zo heel erg goed dus moeten we eens gaan bedenken wat ons programma voor slecht weer wordt.

Dinsdag 2 augustus 2011                                                     Aizenay

Het programma voor slecht weer bleek inderdaad nodig te zijn vandaag. Al is ‘slecht’ wel een beetje een overdreven begrip voor het weer van vandaag. Vannacht is het voorzichtig begonnen met regenen en ook in de loop van de dag zijn er een aantal kleine buitjes gevallen. Over het algemeen was het echter droog, zwaar bewolkt, warm en benauwd.

We hadden bedacht dat we bij regenachtig weer wel naar Noirmoutier zouden kunnen gaan. Daar hebben ze een groot aquarium, een vlindertuin en verder schijnt het ook nog een leuk dorpje te zijn. Na het ontbijt gingen we dan ook vol goede moed op pad. De eerste veertig kilometers werden zonder problemen afgelegd en toen moest de eerste keuze gemaakt worden: nemen we de brug of de Passage du Gois? We besloten te gaan voor de Passage du Gois. Dat was dit jaar de startplaats van de Tour de France en het is een stuk weg dat alleen open is bij laag water. De borden gaven aan dat het laag water wás dus het enige wat ons nog in de weg kon zitten waren al die andere mensen die ongeveer hetzelfde idee hadden als wij. en dat waren er nog al wat. Al kilometers voor de Passage du Gois stonden we in de file. Deze ging zo langzaam vooruit dat we besloten om te draaien en de brug te nemen. Dit bleek helaas ook geen geweldig idee. Ook voor de brug stond een file om U tegen te zeggen en ook hier zijn we van ellende na een tijdje maar weer uit vertrokken.
Na een kort overlegmoment besloten we terug te gaan naar de camping. Onderweg werd echter toch nog besloten tot een plan D: een bezoekje aan St.-Gilles-Croix-de-Vie. Gisteren hadden we al het strand bezocht; vandaag wilden we het stadje zelf eens bekijken. We vonden net als gisteren al snel een goede parkeerplaats en binnen een paar minuten hadden we het gezellige centrum van het dorpje gevonden. Het was een echt toeristendorp. Geen historische gebouwen van betekenis maar wel heel veel terrassen, restaurants en winkeltjes. Na een korte wandeling hadden we alles gezien en hebben we een leuk restaurant uitgezocht. Daar hebben we lekker mosselen, pizza en frietjes gegeten. Het was duidelijk afgestemd op toeristen want binnen een kwartier zaten we al te eten. Het smaakte prima.

Na het eten hebben we de andere kant van het dorp bekeken (nog meer restaurantjes) en daarna zijn we terug gereden naar de camping. In Aizenay zijn we nog even gestopt bij het VVV-kantoor. Terwijl Petra op zoek ging naar folders over andere aquaria, heeft Tim bij het Wifi-punt geprobeerd in te loggen met de laptop. Toen bleek dat je voor twee euro 24 uur kon internetten, was een account snel aangemaakt en kon eens gekeken worden hoe de weersvoorspellingen in de verschillende delen van Frankrijk zijn. Op basis van deze kennis hebben we daarna op de camping geïnformeerd of we nog wat langer kunnen blijven. Dat bleek geen enkel probleem.

Eenmaal terug op de camping heeft Luuk de speeltuin weer onveilig gemaakt en omdat papa en mama toch ook wat te doen moesten hebben onder het oppassen, hebben zij hun vaardigheden met het tafeltennisbatje weer eens wat bijgewerkt. Het begin ging nog wat roestig maar na enige tijd bleef het balletje toch vooral óp de tafel.

Na de boodschappen was het rond zes uur tijd voor een skype-date met het thuisfront. Terwijl Luuk op zijn giraf de omgeving van het VVV-kantoor verkende, werden de laatste Franse en Nederlandse ontwikkelingen besproken, werd de website bijgewerkt en kon de mail binnengehaald worden. Toen we dit om half acht allemaal hadden afgerond, konden we op de camping nog een hapje eten en daarna was het tijd voor de bedtijdrituelen van Luuk.

Vanavond was er een ook een Moules-et-frites-party bij de bar. We hadden niet ingeschreven maar we kunnen nu wel uitgebreid meegenieten van de muziek. We hopen dat ze het niet te laat maken. Morgen gaan we weer een nieuwe poging doen om een aquarium te bezoeken. Noirmoutier laten we voorlopig maar even zitten en ook La Rochelle vinden we eigenlijk iets te ver weg (volgens Tomtom 107 kilometer en ruim anderhalf uur rijden). We gokken dus op het spiksplinternieuwe aquarium van Les Sables-d’ Olonne.

Woensdag 3 augustus 2011                                                     Aizenay

De muziek is gisteravond toch nog vrij lang door gegaan. Het leek er zelfs op dat hij steeds harder werd gezet. Uiteindelijk werd het in de tent rond half twaalf overstemd door een flinke regenbui. Het vertrouwde geluid van regen op de tent heeft ons toen snel doen inslapen. We hebben dus geen idee hoe lang de muziek uiteindelijk nog is door gegaan. Toen we vanmorgen wakker werden was het nog zwaar bewolkt en was er al weer wat regen gevallen. Het klaarde echter vrij snel op en toen we tegen tien uur op pad gingen, hadden we zelfs de zon al gezien. Overmoedig hadden we dus ook maar een picknickpakket meegenomen en de zwemspullen ingepakt. Zo konden we na het bekijken van het aquarium nog een bezoekje brengen aan het strand.

Waar gisteren het weer steeds beter werd naar mate we dichter bij de kust kwamen, werd het vandaag alleen maar slechter. Het regende nog niet maar strandweer was het toch echt niet. Het aquarium hadden we zo gevonden en aangezien het pas om half elf open ging, was het er om kwart voor elf nog niet druk. Het grootste deel van het vroege publiek bestond uit gezinnen met kleine kinderen. Hoe zou dat nu komen … ?
Het aquarium ‘Le 7ème continent’ bestaat uit twaalf grote bassins met tropische vissen. Ieder bassin is  gewijd aan de onderwaterwereld van een andere gebied. Zo komen de Galapagos eilanden, de Malediven, de Seychellen en de mangrove voorbij. Daar tussendoor waren er ook nog kleinere aquaria met maar een paar diersoorten. Het was allemaal niet heel spectaculair wat er te zien was maar het was wel mooi, groot en overzichtelijk gemaakt.

Luuk heeft zich heerlijk uit kunnen leven. Hij heeft naar alle vissen gewezen en bij het verlaten van iedere zaal heeft hij ook alle vissen uitgezwaaid en ‘haije visse’ gezegd. Het hoogtepunt voor hem was de hoek met de kleine tafels en stoeltjes........

Bij het mangrovebassin werd net een uitleg gegeven en werden de vissen gevoerd. De uitleg was uiteraard geheel in het Frans maar was grotendeel toch wel te volgen.

Na ruim een uur stonden we weer buiten. Daar heeft Luuk eerst zijn stukjes stokbrood opgegeten en daarna zijn we terug gereden naar Aizenay. Het was namelijk nog steeds geen strandweer. Hoe dichter we bij de camping kwamen, hoe meer zon er kwam en hoe verder de temperatuur steeg. Op de camping konden we dus heerlijk in de zon zitten.

Terwijl Petra en Luuk een poging deden een middagdutje te doen, is Tim met de laptop nog even naar het VVV-kantoor gereden om nog even gebruik te maken van het laatste uurtje internet. Toen hij terug kwam, lagen Petra en Luuk al in het zwembad. Althans Petra lag in het water en Luuk rende rondjes rond het zwembad. Uiteindelijk hebben we hem toch in het water gekregen en hij leek het ook nog leuk te vinden.
De rest van de middag hebben we bij de tent doorgebracht. Luuk met een gietertje en een bak water, Petra en Tim met een boek. Vanavond hebben we lekker macaronisalade gegeten met een stukje gegrild vlees van de barbecue. Voor morgen voorspellen ze de hele dag regen. Daar is nu nog niets van te merken. Het is wel een stukje koeler dan de vorige avonden maar de lucht is toch nog gewoon blauw.

Donderdag 4 augustus 2011                                                     Aizenay

Helaas zaten ze er met de weersvoorspelling deze keer niet ver naast. In de ochtend was het weliswaar droog, maar wel zwaar bewolkt. We zijn dus maar rustig aan begonnen en na het ontbijt zijn we naar La Roche sur Yon gereden. Daar hebben we een uur door het centrum gezworven. Eerst een beetje op goed gevoel maar na een bezoek aan het Office du Tourism hadden we een kaart met bezienswaardigheden, zodat we gericht rond konden lopen. Hoewel het eigenlijk niet echt een gezellig centrum is, staan er wel een aantal gebouwen die de moeite waard zijn om even gezien te hebben. Zo hebben we toch een uur gewandeld. Toen was het afgelopen met het droge weer. Vanaf half twaalf heeft het continu geregend. Het was eigenlijk maar wat motregen, maar met een flinke wind erbij wordt je er toch snel behoorlijk nat van.

We hebben toen maar snel de auto opgezocht. Omdat we bij het terugrijden naar de camping op een rotonde de verkeerde afslag namen, kwamen we bij een groot winkelcentrum uit. Daar hebben we maar boodschappen gedaan, zodat we later op de dag niet nog eens op pad hoefden. Daarna hebben we op de camping een soepje gegeten en daarna zijn Petra, Ukkie en Luuk hun middagdutje gaan doen. Tim is ondertussen bij de Hyper U nog wat bakpapier gaan kopen. Hij had bedacht dat we vandaag pizza zouden bakken in onze kleine oven, maar was vergeten om bakpapier mee te nemen.

Aangezien het ook vanmiddag gewoon verder regende, hebben we ons  verder gewoon in de tent vermaakt. Luuk heeft  eerst een paar kleurplaten volgekliederd en daarna een uur met de kleurpotloden en het bijbehorende hoesje gespeeld. Toen had hij honger en heeft hij achtereenvolgens anderhalf bakje macaroni, een saucijsje, stukjes pizzakorst, een bakje chocoladevla met chocobolletjes en een bakje chips naar binnen gewerkt. Tussendoor is hij nog onder de douche geweest en  heeft hij met zijn auto’s gespeeld, op zijn giraf rondgereden en kinderliedjes geluisterd op de laptop. Toen was het half tien en moest hij naar bed.

Ons pizza-experiment is overigens prima geslaagd. Het kant-en-klare pizzadeeg hoefden we alleen maar af te rollen en te bedekken met het beleg naar keuze. Door het kleine formaat van de oven moest de pizza weliswaar in vier keer gebakken worden, maar het smaakte uitstekend. De eerste was nog iets te hard gebakken maar de andere drie waren veel beter. Het is dus zeker voor herhaling vatbaar.

Vrijdag 5 augustus 2011                                                     Aizenay

Vanmorgen tijdens het ontbijt viel al weer de eerste bui van de dag. Het was een flinke bui die gelukkig niet al te lang duurde want we wilden vandaag nog wel wat doen. Toen het weer droog was zijn we dan ook meteen op pad gegaan naar Coëx. Onderweg bleek dat het niet overal geregend had; op grote stukken was de weg nog gewoon droog. In Coëx verbaasden we ons er over dat we een paar dagen geleden de ingang naar de Jardin des Olfacties gemist hadden. We zijn er namelijk gewoon langs gereden en het was toch niet echt een onopvallend deurtje waardoor je binnenkwam.

Na de auto geparkeerd te hebben, kochten we een kaartje en daarna mochten we de tuin is. Al snel na onze aankomst begon het te regenen. Dat heeft het vervolgens bijna ons hele bezoek van ruim twee uur gedaan. Gelukkig hadden we twee paraplu’s en de regenhoes van de buggy meegenomen. Zo kon alles en iedereen droog blijven. Luuk had er echter ook niet veel moeite mee om gewoon door de regen rond te rennen. Hij wilde alles zelf lopen en heeft zich prima vermaakt met het duwen van de buggy.

Ondanks de regen was het een leuk uitstapje. We hadden niet verwacht de volle ‘voorgeschreven’ twee uur vol te maken maar het is moeiteloos gelukt . De tuin is onderverdeeld in veel verschillende velden. Ieder veld heeft zijn eigen thema. Zo was er een groententuin, een Japanse tuin, en vogeltuin en een tropische vallei. Er waren heel veel leuke paadjes en overal waren bloeiende planten. Tussendoor hebben we nog even bij de tentoonstellingsruimte geschuild en heeft Luuk een boterhammetje kunnen eten.

Het was al ruim na één uur toen we weer op weg gingen naar de camping. Daar is Luuk meteen begonnen met zijn middagdutje. Wij hebben eerst een stukje brood gegeten. Daarna hebben we de rest van de middag niet zo veel meer gedaan. Het grootste deel van de middag en de avond is het droog geweest en we hebben zelfs de zon nog even gezien.

Zaterdag 6 augustus 2011                                                     Aizenay

Ook vandaag hebben we de zon heel even gezien. Dat was zo rond negen uur toen ze bijna onder was. De rest van de dag heeft  ze zich verstopt achter de wolken. Deze waren op hun beurt vanmorgen weer gevuld met héél véél water. Dit water is er in de loop van de dag allemaal uit gekomen. Het heeft echt de hele dag geregend. Afwisselend motregen en stortregen. Al met al een dag om snel te vergeten.

Omdat Petra zich vanmorgen niet zo fit voelde, zijn we niet meer op pad geweest. We hebben ons dus in de tent vermaakt met spelletjes, foto’s kijken, kleuren, muziek luisteren en met auto’s spelen. Om toch de tijd een beetje door te komen en de inwendige mens te versterken heeft Tim vanmiddag pasteitjes gemaakt en vanavond boeuf stroganof. Het smaakt zoals gebruikelijk prima.

Terwijl Luuk en Petra vanmiddag sliepen heeft Tim in de auto bij het VVV-kantoor nog een uurtje op internet gesurft. Aangezien de weersvoorspellingen voor morgen niet veel beter zijn dan vandaag, hebben we besloten maar gewoon te vertrekken. Het plan om naar Normandië te gaan, hebben we laten varen. Daar voorspellen ze tot woensdag regen en lage temperaturen. Aangezien we dit jaar gingen voor zon en warmte, moeten we dus toch nog verder naar het zuiden. Nadeel is dan wel dat we volgende week in twee dagen terug naar huis moeten reizen. Dat is dan maar zo. We trekken nu verder in de richting van Saintes.

Vanavond hebben we alvast weer een deel van onze bagage ingepakt. Luuk was het niet overal mee eens en pakte af en toe weer wat uit. Met name voedingsmiddelen hadden zijn interesse:  tsjippies, koekies, toetje, trinke etc. Nu is het eindelijk stil in de slaaptent en kunnen wij zo meteen ook naar bed.