Home
Amman - Blerick
Website Petra en Tim

Zondag 25 december 2005

Volgens afspraak werden we ’s morgens gewekt door middel van een wake-up call en konden we ons ontbijt nuttigen in de gezellige eetzaal in Oostblokstijl; m.a.w. een enorm grote zaal met Tl-licht, tegelvloer en tuinsetjes

Na het ontbijt vertrokken we met de bus op weg naar de woestijnkastelen rond Amman. Deze zijn gebouwd in de 8e eeuw en dienden voornamelijk als paleizen en karavanserai. Van deze kastelen hebben we er vandaag drie bezocht. De eerste stop was bij Qasr Kharana. Dit is het best bewaard gebleven kasteel van de Omajjaden. Met ronde torens met schietgaten en dikke, hoge muren lijkt het nog het meest op en versterkte burcht. Binnen waren meer dan 50 vertrekken waarvan de meeste nog intact waren. Het kasteel ligt op een grote open vlakte waar het hard waaide. Bij een temperatuur rond het vriespunt was het dan ook niet bepaald aangenaam.

Na Qasr Kharana gingen we op weg naar het voormalig jachtslot Qasr Amra. Dit is van binnen beschilderd met bonte muurschilderingen. In het luxe badgedeelte waren ook nog mooie mozaïeken te zien.

Tot slot reden we naar het laatste kasteel; Qasr Azraq. Dit was eigenlijk niet meer dan een ruïne maar het is befaamd om de drie ton zware stenen deur en vanwege het feit dat T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia) het in de winter van 1917/18 gebruikte als hoofdkwartier. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een bord waarop de weg aangegeven stond naar Irak en Saudi Arabië. Het maken van foto’s werd hier door de plaatselijke politie niet op prijs gesteld.

Na het bezoek aan het laatste kasteel zijn we naar een restaurant gereden waar we ons eerste lunchbuffet van de reis hebben genuttigd. Op het menu stonden een aantal Jordaanse specialiteiten en die smaakten over het algemeen prima.

Als laatste culturele activiteit stond vandaag een bezoek aan Amman op het programma. Aangezien het echter was gaan regenen, werd een wandeling door het oude centrum geschrapt en zijn we meteen naar de citadel gereden. Daar aangekomen was het ondertussen droog en konden we mooi nog wat dingen bekijken.

Ook het museum met een aantal dode zee rollen en enkele oude beelden was wel de moeite waard. De manier van tentoonstellen was erg primitief maar de dingen die ze lieten zien waren wel bijzonder.

Toen iedereen genoeg gezien had, zijn we terug gegaan naar het hotel waar we even konden douchen en onze tassen weer in konden pakken. Daarna had Agma geregeld dat de lunch die we zouden krijgen werd omgezet in een diner en om half zeven zaten we met onze groep van 19 mensen ‘gezellig’ aan ons kerstdiner.

Daarna volgde de transfer naar het vliegveld en daar werden we weer onderworpen aan een strenge controle. Voor de afwisseling mocht Tim zijn hele tas uitpakken en werden alle snoertjes en accu’s van de camera’s uitgebreid bekeken. Uiteindelijk mochten we toch het vliegtuig in en vlogen in een half uurtje naar Damascus. Tijdens dit half uurtje werden we ook nog voorzien van eten en drinken.

In Damascus werden we opgewacht door Hicham, onze gids voor Syrië. Hij regelde voor onze de formaliteiten bij de douane. Helaas was hij als laatste aan de beurt, zodat we toch gauw een uurtje hebben zitten wachten. Wel hadden we zo tijd genoeg om even wat geld te wisselen.

Toen uiteindelijk alles geregeld was, gingen we per bus naar ons hotel. Daar werden we, terwijl onze bagage door de portiers naar het hotel werd gesjouwd, verwelkomd met een drankje en toen we tenslotte alle sleutels hadden, was het tijd om weer eens een paar uurtjes te gaan slapen.