Home
Home Tim en Petra

Habarane

Maandag 25 december 2006

Na enkele telefoontjes van Anthony vertrokken we uiteindelijk om kwart voor tien naar het vliegveld om onze tassen op te halen. Omdat Eveline zondag aangifte gedaan had, moest zij ook de rest van de formaliteiten afhandelen. Allereerst moesten er vier formulieren worden ingevuld en moest er een belangrijk mannetje in uniform komen om een handtekening te zetten.  Dit was alleen maar om de bagagehal weer in te mogen. Daarna moest ze zelf alle tassen bij elkaar zoeken en vervolgens moesten er natuurlijk weer allerlei papieren worden ingevuld. Al met al is ze er toch een uurtje mee bezig geweest.

Toen eindelijk alle tassen en eigenaars weer verenigd waren, kon de reis echt beginnen. Via de fantastische wegen gingen we in twee uur van Negombo naar Pinnewela. De gemiddelde snelheid is ongeveer 40 kilometer per uur dus schiet het niet echt op. Het landschap is echter schitterend dus we hoefden ons niet te vervelen. Het is overal groen en langs de weg is overal activiteit. Deze activiteit zorgt er echter ook voor dat op de weg niet opschiet. Veel tuktuks, (brom-)fietsers en busjes zorgen ervoor dat er continu geslalomd moet worden.

Om 13.00 uur kwamen we bij het olifantenweeshuis aan; precies op tijd voor de ‘milk-feeding-ceremony’. Deze toeristische activiteit stelde niet zo veel voor. Onder een golfplatendak werden twee jonge olifanten met de fles gevoed. Daarna hebben we wat rondgekeken bij een aantal lossen olifanten die tentoongesteld werden en toen was het tijd om naar de rivier te gaan. Een kudde van ruim 50 olifanten werd naar de rivier gedreven en vanaf het terras, onder het genot van een hapje en een drankje, hadden we een mooi uitzicht op de olifanten die dronken en badderden.

Om drie uur vertrokken we voor de 120 kilometer naar Habarana. Daar kwamen we na drie uur hobbelen aan in een luxe resort waar we werden ontvangen met een drankje en een verfrissingsdoekje. Daarna konden we naar onze prima ingerichte bungalows. ’s Avonds hebben we ons nog volgegeten aan het uitstekende buffet.

Dinsdag 26 december 2006

Na een uitstekend en uitgebreid ontbuit (met versgebakken wafels, omeletten en eieren met spek) vertrokken we om half negen naar Polonnaruwa. Voor het ontbijt hadden we al een uurtje langs het water gewandeld om vogels te spotten. Verschillende reigers, aalscholvers, ijsvogels en neushoornvogels werden al op de digitale plaat vastgelegd.

Met de bus zijn we in een uurtje naar één van de oude hoofdsteden van Sri Lanka gereden. Over een vrij groot oppervlak liggen vele ruines van paleizen en tempels. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan het archeologisch museum. Daar hadden ze een aantal mooie maquettes staan die mooi lieten zien hoe alles er vroeger moet hebben uitgezien.

Na een drankje uit de museumwinkel zijn we de verschillende opgravingen gaan bekijken. We hebben het koninklijk paleis, de audientiezaal en enkele boeddhistische tempels bezocht. Ook een groep van drie zittende, staande en liggende boeddhabeelden was in het schema opgenomen.Tot slot hebben we nog een bezoek gebracht aan een groet pagode met een tempel en toen was het tijd voor de lunch bij het Polonnaruwa resthouse. Dit was achterafgezien de slechtste lunch van de vakantie. De meeste gerechten van het buffet waren veel te scherp voor onze ongetrainde smaakpapillen. Na de eerste paar happen proefde je dan ook niets meer van de overige gerechten.

Na de lunch werden we nog even losgelaten in een winkel met houtsnijwerk maar daar hadden we het snel gezien. Op professionele wijze werd het bezoek dus afgeraffeld en binnen een kwartier waren we weer op weg naar Minneriya NP. Daar werden we opgewacht door een jeep met chauffeur en een spotter. In de open wagen weden we twee uur lang over modderpaden door de jungle gereden. Veel wild hebben we onderweg helaas niet gezien. De paar soorten die plotseling de weg overstaken, verdwenen daarna meteen tussen het groen. Pas toen we de jungle uitreden en bij de waterkant aankwamen, zagen we veel dieren. In dit geval een flinke kudde olifanten. Met veel plezier hebben we de grote maar vooral ook de kleine olifanten bekeken. Het grappigste was het “ITO-olifantje”. Alle olifanten trokken grote plukken gras uit de grond en zwaaiden daar dan eerst mee rond om het zand eraf te krijgen. Daarna aten ze het op. Het te vroeg van school vertrokken olifantje zwaaide echter wel eindeloos met zijn plukje gras maar wist vervolgens niet wat hij er mee moest doen……

Tegen dat het donker werd, reden we terug naar de parkeerplaats. Onderweg hadden we vanaf een uitkijktoren nog even over het gebied uit kunnen kijken. Op de terugweg had op de terugweg ontdekt dat je meer zag als je met je hoofd boven de jeep uitstak. Het nadeel was wel dat je regelmatig weg moest duiken voor laaghangende takken.

’s Avonds hebben we weer genoten van het uitgebreide buffet en verder hebben we niet veel meer gedaan.

Woensdag 27 december 2006

Een lekker rustig dagje vandaag. Na een laat ontbijtje zijn we de omgeving een beetje gaan verkennen. Het resort zelf hadden we zo gezien. Daarna hebben we de rots bij de ingang eens beklommen. Van daaruit hadden we een leuk uitzicht op al het omringende groen.

Met Herman en Angelien zijn we vervolgens naar het dorp gewandeld. Dit stelde niet veel voor. 200 meter winkeltjes links en rechts langs de weg en toen was het dorp al weer voorbij. De lokale markt daarentegen was wel erg leuk om een op rond te zwerven. Veel groente en fruit, gedroogde vis en verbruiksartikelen werden te koop aangeboden. Petra heeft er nog geprobeerd achter te komen wat een bepaalde vrucht nu eigenlijk voor moest stellen maar veel verder dan dat hij eetbaar was, is ze niet gekomen.

Terug in het resort hebben we bij het zwembad eerst wat gedronken en daarna wat te eten besteld. Dit bleek een avontuurlijke activiteit. Herman en Angelien kregen heel iets anders dan ze besteld hadden en bij Petra bleek de gerookte kip ineens veranderd te zijn in gerookte zalm. De ober was niet blij toen we hem op zijn fouten wezen. Hij ontspande weer toen we alleen een kloppende rekening wilde. Van ontspanning was geen sprake meer bij onze volgende klacht. Petra vond een levende regenworm in haar salade! Toen de ober erbij werd geroepen, verschoot hij van kleur en verdween hij heel snel met het bord. Al snel kwam hij terug met de chef-kok die zich 1000 keer verontschuldigde. We mochten meteen een nieuw gerecht uitzoeken. Toen we dat niet wilden, wist hij niet hoe hij het dan op moest lossen. Het flesje wijn waar we vervolgens op uitkwamen bleken we ’s avonds toch gewoon te moeten betalen maar we kregen wel bij het diner een apart gerecht geserveerd.

Na het eten hebben we nog een uurtje bij het zwembad gelegen en daarna was het tijd voor de safari per olifant. Op twee olifanten zijn we een uur langs het meer bij het resort gereden. Onderweg hebben we nog wat leuke vogeltjes gezien en zijn we met olifant en al door een stukje water gewaad. Onderweg vonden de olifanten het af en toe tijd voor een hapje en dan werd er een flinke tak van een struik gesloopt. Na terugkomt van deze ‘avontuurlijke’ tocht kregen we officieel certificaat uitgereikt. Daarna hebben we geen noemenswaardige activiteiten ontplooid.Dat kan van de roomboy niet gezegd worden want na thuiskomst van het avondeten was het hele bed versierd met bloemblaadjes en met uitgeknipte letters die de woorden GOOD LUCK vormden.