Home
Home Tim en Petra

Blerick - Negombo

Zaterdag 23 december 2006

Na een nachtrust van een kleine vier uur liep om half drie de wekker af en kon een nieuw avontuur gaan beginnen. Na de laatste benodigdheden ingepakt te hebben, vertrokken we naar de Vossener. Herman en Angelien waren ook al klaar dus konden we na het overladen van de bagage op weg naar Schiphol. Gezien het tijdstip was er nauwelijks verkeer op de weg dus schoten we lekker op. Vlak na Breukelen pikten we Rick en Eveline op en daarna was het nog maar een klein stukje naar ons parkeeradres in Aalsmeer. Daar waren precies op de afgesproken tijd aanwezig dus onze wegbrengers stonden al klaar. Na het aanhoren van de instructies en het afhandelen van het financiële gedeelte, werden we in no-time naar vertrekhal 2 gebracht. Vanaf dat moment was het afgelopen met de ‘snelheid’.

Bij de KLM-balie konden we alleen elektronisch inchecken voor de vlucht naar Parijs. Voor de instapkaarten voor Doha en Colombo moesten op vliegveld Charles de Gaulle zijn. Gelukkig werd de bagage wel doorgelabeld. Na de securitycheck hadden we nog wet tijd om wat boeken en drank in te slaan. Ook hebben we in de sandwichbar nog een lekker broodje gegeten. Daarna kon het wachten beginnen.

Door het niet op tijd op komen dagen van twee passagiers en het gebruik van de afgelegen Polderbaan vertrokken we wat later dan gepland. De vlucht naar de Franse hoofdstad zelf stelde niet zo veel voor. De landing was weliswaar een beetje heftig maar daar is dan ook alles mee gezegd. In Parijs hadden we vervolgens twee uur de tijd om over te stappen dus dat moest geen probleem zijn …….. dachten we. Na met de bus naar terminal 1 gebracht te zijn, mochten we bij de balie van Qatar Airways achteraan de rij aansluiten om opnieuw in te checken. Dit schoot voor geen meter op. Ruim drie kwartier hadden we nodig om onze instapkaarten te bemachtigen. Ook dachten we dat onze bagage goed was doorgelabeld naar Colombo. Dit bleek achteraf toch niet helemaal zo te zijn !

Met nog een klein half uurtje tot het vertrek, gingen we op zoek naar de gate. Bij de paspoortcontrole duurde het even voordat we doorhadden dat er ook een snelle rij was. Vervolgens kwamen we in een nieuwe rij terecht voor de securitycheck. Hier was alles op geheel Franse wijze geregeld dus ook dit duurde weer eindeloos. Gelukkig stonden bij ons in de rij nog veel meer mensen voor de QR22 dus hoefden we ons niet druk te maken. De controle was weer grondig: schoenen uit, jassen uit, riemen / buidels af en volledig gefouilleerd. Bij de gate kregen we vervolgens te horen dat we te laat waren…….. grrr.

Uiteindelijk vertrokken we ruim een uur later dan gepland richting Doha. Tijdens de vlucht van 5½ uur werden we zoals gewoonlijk volgestopt met eten en drinken. Eerst een warme maaltijd die voor de afwisseling eens prima smaakte en twee uur later nog wat sneetjes brood met wat fruit. Aangezien het entertainmentsysteem niet werkte, hebben we maar geprobeerd wat te slapen. Dit bleek echter geen succes.

Netjes volgens schema kwamen we om 20.15 uur (plaatselijke tijd) in Doha aan. Zeer efficiënt werd vliegensvlug het vliegtuig leeg gemaakt en met de bus werden we naar de terminal gebracht. Daar moesten we weer door de veiligheidscontrole en daarna mochten we het winkelcentrum in. Dat hadden we snel gezien en na een drankje genuttigd te hebben, hebben we ons ergens geïnstalleerd om de tijd uit te zitten tot half één.

Zondag 24 december 2006

Om kwart voor twaalf werden we opgeschrikt door Petra die gehoord dat de ‘Schreurs group’ werd opgeroepen om zich zo spoedig mogelijk bij de gate te melden. Toen we ons daar echte aan het begin van de rij meldden, werden we op autoritaire wijze verzocht achter aan te sluiten……. ZUCHT!

Om half één vertrokken we vervolgens met bestemming Colombo. Meteen na vertrek kregen we oneetbaar diner voorgezet en daarna was het tijd om een paar uurtjes te slapen. Om half acht landden we vervolgens op Bandaranaike International Airport. De immigratieformaliteiten waren snel geregeld maar de bagage liet een tijdje op zich wachten. Sterker nog: van de vijf tassen die we bij ons hadden, kwam er uiteindelijk maar één op de band voorbij. Bij navraag bij het bagagedepot bleken de andere tassen nog in Parijs te staan. Verrassend! Ze zouden de volgende dag met de volgende vlucht aan moeten komen.

Ongeveer twee uur na de landing konden we dan eindelijk naar buiten.Onze chauffeur was al bang dat we niet meer zouden komen. Hij had zelfs al op het flightmanifest nagekeken of we eigenlijk wel in het vliegtuig gezeten hadden. Met een busje bracht Anthony ons naar het hotel in Negombo. Onderweg konden we zien dat Negombo in een christelijke regio ligt. Overal werden coniferen als kerstbomen verkocht. Op iedere straathoek staat een Christus- of Mariabeeld en bij ieder beeld was een grote kerststal neergezet.

Het Sunset Beach Hotel ligt aan het strand en de zee is ongeveer 50 meter lopen. Na het inchecken volgde een korte briefing en ook werd even besproken hoe het nu verder moest met de bagage. Anthony zou verder informeren.

Na de briefing hebben we eerst een paar uurtjes geslapen en na het aantrekken van de korte broek uit de handbagage hebben we op het terras een hapje gegeten. Daarna hebben we met Rick en Eveline op blote voeten een flinke strandwandeling gemaakt. Na de wandeling hebben we aan de bar nog wat gedronken en daarna hebben we nog een uurtje geslapen. Na een verfrissende douche schoven we om acht uur aan voor het kerstdiner. Ook dit jaar moest er weer bijbetaald worden (10 $) maar het was wel de moeite waard. Het eten was uitstekend en op het terras was het ondanks de stevige wind prima uit te houden. Een DJ probeerde met een disco-classics-christmasparty de sfeer er een beetje in te houden. De plaatselijke jeugd hield zich op het strand bezig met het afsteken van vuurwerk.