Home
Home Tim en Petra

Nuwara Eliya

Zaterdag 30 december 2006

Voor vakantiebegrippen veel te vroeg liep om 06.45 uur de wekker af. Om zeven uur zaten we aan het ontbijt en daarna moesten we ons klaarmaken voor de treinreis de bergen in. Eerst werd Dino nog eens op de foto gezet met Kandy op de achtergrond. Hierbij werd hij bijna ontvoerd door een bende criminele apen. Gelukkig lette Tim eens een keertje goed op!!

Om half acht vertrokken we vervolgens naar het station waar we vervolgens tot negen uur op de train moesten wachten.

Aangezien wij ons niet zo hufterig wensten te gedragen als sommige van onze landgenoten, hadden we bij vertrek geen zitplaats. Om het met de woorden van de grootste hufter te zeggen: ‘dat is maar van tijdelijke aard!’. Dat viel helaas een beetje tegen. Angelien had gelukkig al snel een zitplaats maar de rest moest gewoon staan. Aangezien het druk was en de meeste mensen langere stukken reisden, was er weinig verloop in de zitplaatsen. We moesten ons heil dus maar zoeken in het hokje van de conducteur. Daar zaten Herman, Eveline en Tim totdat de oorspronkelijke kaartjesknipper werd vervangen door een strenger exemplaar. Later lukte het ons om in de deuropening wat ‘zitplaatsen’ te bemachtigen. Zittend op de treeplank met de voetjes buiten de trein was het eigenlijk heel aangenaam reizen. Dankzij de zon was het lekker warm en het uitzicht over de bergen en de theeplantages zorgde ervoor dat we ons niet hoefden te vervelen. De tijd vloog dan ook om en om half twee kwamen we aan op het station van Nanu-Oya. Daar werden we opgewacht door Anthony die met de bus en de bagage via de weg was gekomen.

Onze eerste stop was voor een snelle lunch en na even bij ons hotel gemeld te hebben dat we vandaag nog wel een keer kwamen, zijn we richting theefabriek vertrokken.  Nuwara Eliya ligt op 1890 meter hoogte en ligt midden in het belangrijkste theegebied van Sri Lanka. Overal zijn theeplantages tegen de helleingen aangebouwd. In het theecentrum van de Pedro Estate hebben we een rondleiding gehad langs de verschillende stappen die de theeblaadjes ondergaan voordat ze in een theezakje of thee-ei belanden.  In onze top-10 van klotebaantjes staan de jobs in de theefabriek hoog genoteerd. Arbo-technisch deugde er niet veel van. Stoffig, bloedheet en gevaarlijk zijn in deze kernwoorden in dit verhaal. Aan het einde van het bezoek mochten we ook nog wat thee proeven en we mochten nog even door de plantage struinen. Toen was het kinderfeestje van Eveline afgelopen. We kregen een (zelfgekocht) zakje thee mee en we werden zelfs thuisgebracht!!

Toen we om vijf uur in het hotel waren, werden de kamers verdeeld en daarna hebben we snel een taart geregeld voor Eveline die vandaag haar 33e verjaardag vierde.

Toen was het tijd voor een lekker warm bad en tegen acht uur hebben we jarige job verrast met haar chocoladetaart. Aangezien het gewone restaurant vol was, hebben we vervolgens chique gedineerd in de supperclub.

In, voor ons doen, nette kleren genoten we van een uitstekend diner van vijf gangen. Bij de koffie serveerden we zelf het gebak en de pianist speelde speciaal voor Eveline een verjaardagslied. Moe maar voldaan zochten we tenslotte onze hotelkamers weer op.