Zomervakantie 2012

• 23 juli
  • 24 juli
  • 25 juli

Maandag 16 juli 2012                                                        Salles

Vanmorgen hebben we in alle rust ons zaakje op kunnen ruimen en af kunnen breken. Het zonnetje scheen en de tent was droog dus we hadden geen klagen. Om half elf reden we uiteindelijk weg op de camping. De eerste stop was bij de Carrefour want gisteravond waren we er achter gekomen dat we nog maar één luier voor Evi hadden. Gelukkig heeft ze er niet meer nodig gehad vannacht.
Het eerste deel van de reis was nog binnendoor op weg naar de snelweg. We hebben al gezien dat we bij een volgend bezoek aan de Dordogne in de buurt van Les Eyzies willen gaan zitten. Het vervolg van de rit was weinig enerverend. Het was niet druk op de snelweg dus konden we goed opschieten. Pas rond Bordeaux begon het druk te worden. Ook het weer werkte mee zodat we lekker konden picknicken.

Om drie uur kwamen we hier in Salles aan. We hebben eerst een rondje ov er de camping gewandeld en toen we terug kwamen bij de receptie, maakt oma net de deur open. Ze had nog plaats voor ons en na een moeizame incheck konden we beginnen met het opbouwen van ons onderkomen. Net als op de vorige camping is de plaats hier vrij smal (de tent past er net op) maar wel lang. Zo hebben we dus vóór onze luifel nog plaats genoeg om lekker in de zon te zitten. Die schijnt hier namelijk en ook de temperatuur is bijzonder aangenaam. De supermarkt ligt aan de andere kant van de weg dus we hoeven niet ver te gaan voor onze boodschappen. Het zwembad kunnen we vanaf onze plaats zien liggen en ook de speeltuin is op een steenworp afstand. Aangezien ook de weersvoorspellingen voor de komende dagen zeer gunstig zijn, gaan we de eerstvolgende dagen waarschijnlijk niet veel doen.

Dinsdag 17 juli 2012                                                        Salles

Vanmorgen begon het rond half negen toch behoorlijk warm te worden. De lucht was blauw en de zon scheen al met flinke kracht op de tent. We konden vandaag dus lekker in het zonnetje ontbijten. Daarna hebben we de dag doorgebracht met zonnen, zwemmen, met water spelen, eten, vlees grillen op de cadac en heel veel drinken.

Petra had vanmorgen bij de Carrefour en potje voor Luuk gekocht en daar heeft hij vandaag regelmatig gebruik van gemaakt. Meestal moesten we hem vragen of hij niet moest plassen maar af en toe ging hij ook uit zichzelf. Hij heeft zelfs op eigen initiatief een drolletje in het potje geproduceerd. Hij kwam het vol trots vertellen. Later heeft hij toen nog de beloofde auto gekregen. Mochten we nu de illusie gehad hebben dat hij nu doorheeft wat de bedoeling is, dan heeft hij die meteen doorgeprikt door een uur later weer gewoon een luier vol te maken.

Woensdag 18 juli 2012                                                    Salles

Vandaag hadden we hetzelfde programma als gisteren. De temperatuur was nog een paar graden hoger dan gisteren (rond de 30 graden) maar er was af en toe wel een beetje wind om het wat dragelijker te maken. Luuk heeft zich prima vermaakt in zijn eigen zwembadje bij de tent en later in het zwembad. Hij wilde vandaag zelfs op eigen iniatief van de grote glijbaan. Helaas voor papa ging hij liever met mama want die ging niet zo hard….

Tegen de avond begon het al sneller af te koelen dan gisteren. Ook kwamen er wat wolken. Het lijkt de voorbode voor een paar dagen koeler weer. Dat is dan een mooie gelegenheid om eens wat van de omgeving te gaan bekijken.

Donderdag 19 juli 2012                                                        Salles

Na een paar mooie dagen was het natuurlijk weer tijd voor een terugval. De temperatuur was ruim tien graden lager dan gisteren, het was zwaar bewolkt en af en toe viel er wat (mot-)regen. Het was dus de hoogste tijd om weer eens wat te gaan ondernemen. Na het ontbijt vertrokken we richting Arcachon. Petra had weer een creatieve route verzonnen die ons af en toe deed terugdenken aan de ripio-wegen in Argentinië. Uiteindelijk kwamen we veilig aan op de parkeerplaats bij ‘De grote berg zand’.  Dit was Dune du Pilat, de grootste zandduin van Europa: drie kilometer lang, vijfhonderd meter breed en ruim honderd meter hoog. We vonden een plekje op de parkeerplaats en al vrij snel konden we aan de klim naar de top beginnen. Deze werd vergemakkelijkt doordat er trappen waren aangelegd. Tim kon zich deze van vroeger niet herinneren, maar misschien waren ze er toen ook al en zijn ze nu alleen vernieuwd. Ze zagen er namelijk erg nieuw uit. Luuk is zelf helemaal naar boven geklauterd.

Het laatste stukje naar de top moest er nog door de losse zand gelopen worden. De beloning was een geweldig uitzicht over aan de ene kant de zee en aan de andere kant de naaldbossen van Les Landes.

Na voldoende foto- en filmmateriaal geschoten te hebben, is Petra met Evi via de trappen naar beneden gegaan. Vandaar heeft ze vervolgens gefilmd hoe Tim en Luuk door het zand naar beneden renden. Luuk vond het in eerste instantie helemaal niets maar na de eerste etappe wilde hij meer en lachte hij van plezier.
Eenmaal beneden is Petra Evi gaan voeden in de auto en is Luuk met het schepje en emmertje de duin te lijf gegaan. Het mag duidelijk zijn dat de duin geen partij was voor Luuk en dat een groot deel van het zand nu is afgevoerd. Dat heeft dan wel plaatsgevonden via de schoenen. Bij de auto werden bij het leeg maken van de schoenen namelijk weer enkele kleine duinen geproduceerd.
Toen Evi weer voldaan was, zijn we naar Arcachon gereden. Daar hebben we een rondje door het centrum gewandeld, maar dit was door het weer niet echt lekker. Luuk heeft nog wel even met zijn voetjes in de zee gestaan. Hij wil ook graag nog een keer terug. Na de avonturen van vorig jaar zijn we zeer beieuwd naar zijn hernieuwde kennismaking met golven. In de baai van Arcachon was de golfslag namelijk minimaal.

Na op de boulevard een paar pannenkoekjes gegeten te hebben, zijn we teruggegaan naar de camping. Onderweg hebben we nog wat dingetjes gekocht bij de Decathlon. Petra had een nieuwe bikini nodig en Tim kwam nog een leuk trainingspak tegen. Daarna hebben we op de camping niet veel nutigs meer gedaan. Het koelde flink af vanavond, dus liggen we waarschijnlijk op tijd in bed.

Vrijdag 20 juli 2012                                                        Salles

Gisteravond lagen we inderdaad op tijd in bed. Jammer was alleen dat Evi gisteren blijkbaar te weinig gegeten had. Door ons uitstapje had ze haar fruithapje en haar warme hapje gemist. Hierdoor heeft ze zich vannacht om één uur en om zes uur gemeld voor bijvoeding. We waren vanmorgen dus niet helemaal fit toen we opstonden. Helaas was het weer ook vandaag niet geschikt om lekker niets te doen. Na het ontbijt zijn we dan ook maar weer op pad gegaan. Het doel vandaag was Bordeaux.

Het was erg druk op de weg dus we hebben er ruim drie kwartier over gedaan om in de stad te komen. Toen hadden we wel een parkeerplaats gevonden die midden in het gebied lag dat we wilden bekijken. We hebben een rondje door het 18e-eeuwse centrum gewandeld. Eerst via de Esplanade des Quinconces naar het Monument aux Girondins.

Daarna via VVV-kantoor en Grand Théatre naar de Porte Dijaux. Daar hebben we in een parkje een paar lekkere belegde broodjes gegeten terwijl Luuk achter de duiven aan rende.

Daarna zijn we verder gewandeld naar het palais de la Bourse. Daar heeft Petra op een bankje langs de Garonne Evi gevoed terwijl Tim en Luuk zich vermaakten met het water.

Omdat Luuk op de Esplanade de Quincoces zijn schoenen helemaal stoffig gemaakt had door door het losse zand te sloffen, was het geen bezwaar dat hij bij de waterpartij met zijn schoenen door het water rende. Nu zijn ze in ieder geval weer een beetje schoon.

Na dit gespeel met water was het tijd om de auto weer op te zoeken. In de parkeergarage kreeg Luuk eerst een droge broek aan en  daarna konden we beginnen aan de terugreis. Omdat we op de heenweg al gezien hadden dat het de andere kant op nog veel drukker was, hebben we voor een alternatieve route gekozen. Via de Route National schoot het echter heel goed op en om half vijf waren we dan ook weer terug op de camping. Daar was het ondertussen behoorlijk opgeklaard en konden we nog lekker een uurtje in de zon zitten. Daarna werden er lekker hamburgers gegrild en na de gebruikelijke avondrituelen  liggen Luuk en Evi nu lekker te slapen. We hopen dat dat de rest van de nacht zo blijft.

Zaterdag 21 juli 2012                                                        Salles

Luuk en Evi hebben vannacht lekker doorgeslapen en ook vanmorgen hebben ze ons nog vrij lang uit laten slapen. Na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar de dierentuin van Archachon. Op de parkeerplaats was het niet druk en ook in de dierentuin was niet veel volk. Toch was het best een leuke dierentuin. Er was een vaste éénrichtingsverkeer-route die je moest volgen. Deze route is volgens de website ongeveer vier kilometer lang en voert langs alle verschillende dierenverblijven. Deze verblijven zijn over het algemeen zeer ruim bemeten voor het aantal dieren dat er in zit. Vaak zitten er maar één of twee exemplaren van een soort in een verblijf. Alleen van de katachtigen hebben ze er veel meer. Van de grote katten hebben we de meeste soorten hier wel aangetroffen. Als gevolg van de warmte lagen ze wel voornamelijk in de schaduw te slapen. Dat was dan wel weer jammer.

We hebben zo´n twee uur gedaan over de hele route en Luuk heeft alles gelopen / gerend. Aan het einde van de route was een grote picknickplek waar we onze broodjes hebben gegeten en waar Evi haar fruithapje heeft gekregen. Daarna zijn we naar de auto gegaan en terwijl Luuk een filmpje keek, heeft Evi nog wat gedronken. Daarna zijn we terug gegaan naar de camping. Daar hebben we nog wat in de zon gezeten en gezwommen. Het weer wordt steeds beter en warmer dus morgen zullen we waarschijnlijk lekker op de camping blijven.

Zondag 22 juli 2012                                                        Salles

Zoals gisteren al aangegeven, was het vandaag heerlijk weer om niets te doen. Daar hebben we ons dan ook volledig aan overgegeven. Zwemmen, zonnen, eten, spelen en verder helemaal niets.

Maandag 23 juli 2012                                                        Salles

Ook vandaag was een dag die zich leende om helemaal niets te doen. In zekere zin hebben we dat ook gedaan. Het enige verschil met gisteren was dat we een deel van de dag niet op de camping hebben doorgebracht maar op het strand van Biscarrosse-plage. Daar zijn we vanmorgen met een volledige stand-uitrusting naartoe gereden. Evi kon uit de wind onder de parasol liggen en Luuk kon met zijn schepje en emmertje zandkastelen bouwen. De praktijk was natuurlijk dat papa en mama de kastelen mochten bouwen en dat hij ze vervolgens met schepje en voetjes kapot maakte. Zijn handjes waagde hij er niet aan want van zand aan de handen moet ons jongetje niets hebben. Hij is wel even in de zee geweest. Waar hij vorig jaar heel hard wegrende voor de golven, heeft hij zich er dit jaar toch even in gewaagd. Toen hij echter de zee in rende en een golf hem onderuit sloeg, was het snel afgelopen met de liefde voor de zee.

Na ruim drie uur op het strand zijn we weer terug gereden naar Salles. Daar hebben we de rest van de middag nog wat gezwommen en met water gekliederd, gelezen en gegeten.

Dinsdag 24 juli 2012                                                        Salles

Aangezien de temperatuur alleen maar verder omhoog gaat, besloten we ook vandaag weer het water op te zoeken. Niet meer aan de zee maar aan het meer van Biscarrosse. Voordeel hiervan was dat het dichterbij was en dat het er een stuk minder druk was. Zo konden we vlak bij het water liggen zodat we ons ondernemend mannetje goed in de gaten konden houden. Voordeel is ook dat het water relatief ondiep is. De eerste veertig meter kom je niet verder dan je knieën in het water. Zo is Luuk dus ook nog best een flink stuk het water in geweest. Verder heeft hij met zijn schepje en emmertje achter visjes aan gejaagd en zijn er natuurlijk weer zandkastelen gesloopt.

Ook hier hebben we het ongeveer drie uur uitgehouden voordat we weer terug gegaan zijn naar de camping. Daar is het vaste programma van zwemmen, lezen, zonnen en eten weer gevolgd.

Na de Soirée dansante van maandagavond en de Loto van gisteravond is het vandaag tijd voor de livemuziek bij de bar. Aangezien die hier zo’n vijftig meter vandaan is, kunnen we volop mee genieten. We hopen dat ze het niet te laat maken vandaag.

Woensdag 25 juli 2012                                                        Salles

We hebben gisteravond niet lang last gehad van de livemuziek bij de bar. Zo waren vanmorgen toch gewoon fit toen we door de zon de tent uit gebrand werden. Het was vandaag tot nu toe de warmste dag  van de vakantie en die hebben we dan ook in lekkere luiheid doorgebracht. Een duik in het zwembad en een bezoekje aan de supermarkt waren de meest inspannende activiteiten van de dag.

Tegen de avond hebben we een begin gemaakt met het opruimen van onze uitrusting. Morgen willen we een flink stuk naar het noorden rijden zodat we maandag nog maar een paar uurtjes hoeven te reizen. Het doel is om iets ten noorden van Parijs uit te komen.