Zomervakantie 2012

• 14 juli
  • 15 juli

donderdag 5 juli 2012                  Salbris

Na een iets minder gedegen voorbereiding dan andere jaren vertrokken we vanmorgen om kwart over zes uit Blerick. Luuk werd rechtstreeks uit bed in de auto gezet en Evi was eerst nog met melk bijgevuld.

De eerste uren verliep de reis voorspoedig. Het zonnetjes scheen en de drukte viel nog redelijk mee. Valenciennes, waar we vorig jaar anderhalf uur in de file hebben gestaan, werd zonder problemen gepasseerd. Het werd wel steeds drukker. De echte problemen kwamen pas zo’n 40 kilometer vóór Parijs. Ineens stonden we stil en anderhalf uur lang kwamen we nauwelijks nog vooruit. Uiteindelijk begon het weer langzaam te rijden en na zo’n vier kilometer bleek dat een ongeluk tussen  twee vrachtwagens  alle drie de rijbanen had geblokkeerd. Eén baan was weer open en zo konden we toch langzaam weer verder. Daarna kwam de drukte op de Parijse rondweg. Petra probeerde nog om via en creatieve route wat tijd te winnen maar na een aantal extra kilometers kwamen we weer gewoon op de weg uit die we aan het volgen waren.

Toen we eindelijk Parijs voorbij waren, was het al kwart over twee en de hoogste tijd om een hapje te eten. De lucht begon al aardig dreigend te zien en we waren nog net op tijd om op een grote parkeerplaats te picknicken. Op de deken in het gras hebben we lekker onze broodjes en de gegrilde kip opgegeten. Tussendoor heeft Evi nog wat melk gedronken en rond drie uur konden we weer op pad.
We hadden ondertussen ons doel al wat bijgesteld. We wilden eigenlijk tot Vierzon komen vandaag maar omdat we het toch wel een beetje zat waren, hadden we besloten om bij Orléans te stoppen. De weergoden waren het daar echter niet mee eens. Toen we bij Orléans waren, regende het zo hard dat we erop hoopten dat het vijftig kilometer verderop droger was. Dat bleek gelukkig ook zo te zijn. Toen we hier in Salbris aankwamen, was het droog en liet het zonnetje zich af en toe zien.

Met ‘hulp’ van Luuk werd de tent opgezet. Ondanks (of misschien wel dankzij) het feit dat we het grondzeil er niet in hebben gedaan, staat de tent beter dan ooit. We kregen zelfs complimenten van passerende Nederlanders dat de tent er zo goed bij stond….

Na het opzetten van de tent was het tijd om te koken en nadat Luuk nog wat filmpjes gekeken had, hebben we hem naar bed gedaan. Hij leek (en lijkt!!! (23.00 uur)) niet echt van plan te gaan slapen. Dat wordt morgen dus weer gezellig.

Vrijdag 06 juli 2012                                                        Sarlat

De gezelligheid van Luuk viel 100% mee. Niet lang nadat de lichten uit waren gemaakt gisteravond is Luuk in slaap gevallen en hij heeft zich pas weer  om kwart over acht gemeld. Tijdens en na het ontbijt heeft  hij uitgebreid geholpen bij het opruimen van de tent. Dit opruimen verliep eigenlijk probleemloos. Het leek wel steeds te gaan regenen maar het waaide ook steeds weer over. Toen we eenmaal onderweg waren, kregen we de buien echter wel gewoon op ons dak. Zon werd afgewisseld met stortbuien en de temperatuur varieerde van 15 tot 23 graden. Onderweg werd natuurlijk gestopt voor sanitaire en culinaire bezigheden maar verder hadden we het tempo er goed op zitten.

Om drie uur kwamen we hier op de camping aan. De receptie was nog gesloten maar toen hebben we maar eerst een rondje over de camping gewandeld. Zo hadden we meteen een idee over welke plaatsen een beetje geschikt waren. Hoewel de camping nu nog behoorlijk leeg is, waren de meeste plaatsen voor ons niet beschikbaar. We hebben aangegeven tot 16 juli te willen blijven en blijkbaar wordt het vanaf volgende week druk hier. Tot die tijd hebben we in ieder geval een leuk plekje op deze camping met terrassen. De plek is lang en smal en onze combinatie past er qua breedte precies op.  Alleen voor de auto is geen plaats meer.

Op ons gemak hebben we de hele zaak weer opgebouwd en toen we daarmee klaar waren, bleek het al zes uur te zijn. We zijn toen maar eens op zoek gegaan naar een supermarkt. Gelukkig was de Carrefour snel gevonden en hebben we een gemakkelijk maaltje bij elkaar gekocht. Dit hebben we vervolgens op de camping snel in elkaar geflanst. Het smaakt uitstekend. Na het eten zijn Petra en Luuk gaan douchen.  Aangezien we dit thuis al een aantal keren geoefend hadden, bleek het geen enkel probleem. Na het douchen was het tijd voor een filmpje en een toetje en daarna was het tijd om te gaan slapen.

Zaterdag 07 juli 2012                                                    Sarlat

Vanmorgen maakte de zon het al op tijd lekker warm in de tent. Gelukkig staan we ’s morgen niet vol in de zon want anders waren we al vroeg de tent uit gebrand. Nu konden we in ieder geval  tot kwart over acht blijven liggen want toen werd Luuk wakker.

Het ontbijt hebben we lekker in het zonnetje genuttigd. Het was helaas wel maar van korte duur want na een uurtje trok het helemaal dicht en leek het flink te gaan regenen. Dit gebeurde echter niet en weer een uurtje later klaarde het weer helemaal op en is het de rest van de dag verder schitterend zomerweer geweest. In de zon was het zo warm dat we voornamelijk in de schaduw gebleven zijn. Evi heeft onder de zonneluifel liggen slapen en Luuk heeft vooral binnen gespeeld met zijn auto’s en treintjes. Ook heeft hij  buiten in een bak met water met zijn eendjes gespeeld. Verder wilde hij kleuren. Hij heeft zich echter voornamelijk bezig gehouden met het kleuren van zijn benen. Gelukkig zijn de stiften gemakkelijk afwasbaar.

Rond het middaguur hebben we boodschappen gedaan en eenmaal terug op de camping heeft Tim eerst wat gevulde champignons klaargemaakt voor de lunch. Ze smaakten prima. Aan het einde van de middag zijn Luuk en Evi door Petra in bad gedaan en tegen de tijd dat er weer gegeten moest worden, betrok het weer helemaal en heeft het zelfs wat geregend. Het nadeel van de regen is dat bij zo’n bui ook meteen de temperatuur keldert. En we waren hier toch gekomen voor de warmte. De voorspellingen voor de komende dagen zijn echter goed.

Zondag 08 juli 2012                                                       Sarlat

Afgelopen nacht heeft het behoorlijk geregend en geonweerd. Gelukkig hebben Luuk en Evi gewoon rustig doorgeslapen. Evi heeft zich alleen nog een keer gemeld om te drinken. Blijkbaar had ze door het warme weer overdag toch iets te weinig vocht binnen gekregen. Toen we vanmorgen wakker werden, was het weer mooi weer. We hebben lekker in de zon ontbeten en na het ontbijt heeft Luuk zijn nieuwe Bob-de-Bouwer-puzzels uitgeprobeerd. Hij is er erg mee in zijn nopjes en de eerste puzzels waren geen enkel probleem. Bij de puzzels van 40 stukjes begon hij het toch wat moeilijk te krijgen.

Rond het middaguur begon het flink te betrekken en dit leidde er toe dat het het grootste deel van de middag regenachtig is geweest. Het regende meestal niet heel hard en het was ook niet koud. We konden dus nog best wat ondernemen. We zijn met de auto naar het Château de Castelnaud gereden. Dit is een twaalfde-eeuws kasteel  met daarin een museum over oorlogsvoering in de middeleeuwen.

De verschillende ruimtes zijn dus ingericht met allerlei wapentuig; van kruisbogen tot haakbuksen en  van harnas tot blijde. Tussendoor waren er voor Luuk heel veel trappen om te beklimmen. Aangezien het kasteel niet geschikt was voor kinderwagens, mocht Evi mee in de buikdrager.

Een uurtje hebben we door het kasteel rondgedwaald en daarna was het weer tijd om terug te gaan naar de camping. Tijdens het uitstapje is het grotendeels droog geweest  maar eenmaal terug op de camping begon het weer te regenen. De rest van de middag hebben we ons dus voornamelijk binnen vermaakt. Dankzij de digitale antenne konden we op de laptop de finish van de Touretappe bekijken en verder is er veel gelezen.

Luuk vermaakt zich deze vakantie ook met het verzamelen van stickertjes. De camping heeft een speciaal kindertoilet en daar maakt hij regelmatig gebruik van. Hij heeft zelfs al een keer op het toiletemmertje geplast en heel soms meldt hij zelf dat hij moet plassen. Het eerste experiment zonder luier eindigde echter midden in de tent met als bijbehorende tekst: ‘Kiëk mama, dao kump allemaol plasje’.

Maandag 09 juli 2012                                                   Sarlat

Waar we de vorige dagen met zon begonnen en met regen eindigden, hebben we het vandaag eens anders geprobeerd. Toen we opstonden, was het zwaar bewolkt en het was zelfs wat nevelig. In de loop van de ochtend klaarde het echter steeds meer op en konden we weer lekker bijkleuren in de zon. Luuk was zwaar teleurgesteld toen vanmorgen bleek dat hij geen chocobroodjes ging kopen maar alleen stokbrood. Desondanks heeft hij zich het brood goed laten smaken.

Nadat Evi haar tweede voeding had genuttigd, zijn we naar Sarlat gereden. Daar hadden we al snel een parkeerplaats gevonden en konden we een rondje sightseeing beginnen. Luuk bleef het grootste deel van de wandeling braaf op het plankje staan dus dat schoot best goed op. Helaas wilde hij zelf lopen toen we in het drukkere deel van het centrum kwamen. We waren hem dus af en toe even kwijt maar gelukkig ging hij nooit heel ver van ons weg.

Sarlat is een middeleeuws stadje met leuke huisjes en veel smalle straatjes. Het is het meest toeristische stadje uit de regio en dat zie je terug in het aantal restaurantjes en souvenirwinkels. Veel plaats voor andere winkels is er niet. Het is (nu nog wel) een gezellig stadje om een uurtje rond te wandelen. Aangezien het van woensdag tot en met zondag kermis is, gaan we waarschijnlijk nog wel een keer terug.

Nadat we in de stad een paar crêpes sucré hadden gegeten, zijn we naar de Carrefour gereden om boodschappen te doen. Daarna zijn we op de camping even het zwembad ingedoken. Het was duidelijk dat de zon de laatste tijd nog niet zo veel geschenen heeft; het water was niet bepaald aangenaam. Luuk heeft zich een kwartiertje goed geamuseerd. Toen hij echter bibberend in het water stond, leek het ons toch verstandiger om terug te gaan naar de tent en hem daar met een bak water te laten klooien. Daar had hij helemaal geen probleem mee.

Vanavond hebben we voor het eerst deze vakantie de barbecue maar eens aangestoken. Omdat we vanmiddag in Sarlat een pannenkoek hadden gegeten, was er nog een stokbrood over en weggooien is toch zonde…..

Dinsdag 10 juli 2012                                                     Sarlat

Vanmorgen was de lucht grijs en al bij het ontbijt begon het te regenen. In afwachting van een gehoopte verbetering van het weer hebben we het eerste deel van de ochtend in de tent doorgebracht. Evi heeft geslapen en Luuk heeft zich bezig gehouden met zijn Bob De Bouwer puzzel. Hij maakt nu al zonder grote problemen de puzzels van 48 stukjes….

Toen het niet beter leek te worden en ook Meteofrance niet veel beters voorspelde, zijn we maar in de auto gestapt en zijn we naar Rocamadour gereden. Dit bleek een goede keuze. Hoe verder we naar het oosten reden, hoe lichter en droger het werd. Eenmaal aangekomen in Rocamadour was er zelfs al een waterig zonnetje te zien. Zo konden we mooi op de parkeerplaats aan de voet van het dorp picknicken. Wij hadden stokbrood meegenomen en Evi had haar eigen lopende voorraad melk bij zich. Toen de lunch op was, konden we op pad.

Aangezien we verwachtten dat het niet een geschikt uitstapje zou zijn met de kinderwagen, ging Evi mee in de buikdrager. Achteraf gezien was dat niet nodig geweest maar Evi heeft zich prima gedragen. Ze heeft zelfs een tijdje geslapen. Het eerste deel van het bezoek was voor Luuk meteen het hoogtepunt van de dag. Met een ‘Stoomboemel-Piet-treintje’ gingen we van de parkeerplaats naar de hoofdstraat van Rocamadour.

Van daaruit zijn we met twee liften omhoog gegaan naar het kasteel. Dit stelde niet zo veel voor maar je had er wel een prachtig uitzicht over het dorp en de vallei.

Rocamadour is een bedevaartsoort uit de twaalfde eeuw. Hier hebben ruim honderd wonderen plaatsgevonden en men heeft het goed bewaard gebleven lichaam van een van de eerste kluizenaars gevonden die hier geleed hebben. Ter ere hiervan zijn een aantal kapellen en kerken gebouwd tegen de rotsen. Vanuit het dorpje loop een steile trap naar het heiligdom. De echte pelgrims gingen deze trap op de knieën op en op iedere trede werd gebeden. Wij hebben ons beperkt tot het vluchtig bekijken van de kapellen en daarna zijn we ‘gewoon’ de trap afgedaald.

In de supertoeristische hoofdstraat hebben we vervolgens wat snoepjes gekocht en die hebben we lekker opgegeten terwijl we wachtten op het treintje.

Dit heeft ons weer netjes bij de parkeerplaats afgeleverd. Terwijl Luuk een filmpje keek op de tablet, werd Evi weer bijgetankt en daarna kon de terugreis naar Sarlat beginnen. Om half zes waren we, na een bezoekje aan de supermarkt weer terug op de camping. Daar werd een heerlijke pastamaaltijd bereid (kipfilet gevuld met mozzarella, salie en rode pesto vergezeld door pasta met gebakken champignons met knoflook, room en witte wijn) en daarna konden de werkzaamheden rond het naar bed brengen van Luuk en Evi beginnen. Na de lange reeks rituelen lag Luuk om half negen in bed. Omdat hij echter vandaag in de auto al een paar uurtjes geslapen had, heeft hij nog totdat het donker werd liedjes gezongen, verhaaltjes verteld en met zijn auto’s gespeeld. Ach, misschien slaap hij morgen dan wel wat langer.

Woensdag 11 juli 2012                                                      Sarlat

Luuk heeft vanmorgen inderdaad lekker uitgeslapen en wij dus ook. Het was  bijna negen uur toen we opstonden. Het was vandaag weer geschikt om buiten te ontbijten en dat hebben we dus ook maar gedaan.
Rond half twaalf zijn we naar Sarlat gereden. Op woensdag en zaterdag is er markt in het stadje en daar schijnt nogal wat volk op af te komen. We hadden zaterdag wel al wat kraampjes zien staan maar we hadden ons er eigen lijk niet veel van voorgesteld. Het vinden van een parkeerplaats bleek een behoorlijke opgave. Uiteindelijk hebben we aan de andere kant van de stad in een woonwijk een parkeerplaats gevonden. Van daar uit was het nog wel een flink stukje lopen naar de markt maar zo krijgen we toch ook nog wat beweging. De markt was veel groter dan we verwacht hadden. In verschillende straten en op enkele pleintjes stonden allemaal kraampjes met levensmiddelen. Zoals verwacht was het er heel druk dus kostte het wat moeite om het lieve kleine blonde jongetje bij ons te houden. Toen hij verplicht aan de hand moest, was hij dan ook niet meer zo lief.

Na een rondje over de markt hadden we het wel gezien en na een bezoekje aan de supermarkt waren we dan ook weer snel terug op de camping. Daar hebben we de dag verder prima om gekregen met in de zon liggen, zwemmen, Tour de France kijken, lekker eten, puzzels maken enz. enz.

Donderdag 12 juli 2012                                                      Sarlat

Waar het gisteren een heerlijk zomerdag was, viel het vandaag toch weer een beetje tegen. Met de temperatuur was niets mis. Met een graad of 22 kunnen we prima leven. Alleen hebben we er ook graag een beetje zon bij. Desondanks hebben we ons vandaag we weer vermaakt.
Vanmorgen hebben we voornamelijk bij de tent doorgebracht. Luuk heeft zijn puzzels gemaakt en heeft een uurtje in de speeltuin gespeeld. Na het middageten zijn we weer op pad gegaan. We zijn naar Domme gereden. Dit is een leuk plaatsje bovenop een rots. Veel smalle straatjes en vanaf de rand van het dorp een prachtig uitzicht op de Dordogne en de omgeving.

Nadat hij zich op het plankje naar boven had laten duwen, heeft Luuk in het dorp zelf weer de benen onder zijn kont uit gerend. Daarbij is hij helaas ook gestruikeld over een boomstronk en heeft hij zijn neus geschaafd. Daarna kwam hij in een speeltuin nog met een vinger ergens tussen. Het was dus niet helemaal zijn middag. Bij de supermarkt was hij het er vervolgens niet mee eens dat mama het winkelwagentje terug zette en dat heeft hij iedereen laten horen. Toen hij vervolgens ook nog eens tegen zijn wil in het autostoeltje werd gezet, was de wereld te klein. Hij heeft gebruld totdat we bijna op de camping waren. Uiteindelijk kalmeerde hij toen hij zijn flesje water weer had gevonden.

Eenmaal terug op de camping meldde eindelijk de zon zich weer dus hebben we nog even lekker buiten kunnen zitten.

Vrijdag 13 juli 2012                                                      Sarlat

Voor vandaag was de hele dag regen voorspeld. Groot was dan ook onze verrassing toen vanmorgen bleek dat er veel zon was. Dat is zelfs de hele dag zo gebleven. In de loop van de dag heeft Meteofrance de voorspelling zelfs aangepast aan de werkelijke omstandigheden. Aangezien ook in de schaduw de temperatuur steeg tot ruim 25 graden, zijn we vandaag alleen van de camping af geweest om boodschappen te doen.

Zaterdag 14 juli 2012                                                      Sarlat

Na een regenachtige nacht leek het vanmorgen weer een mooie dag te worden. Helaas trok het nog voordat we onze ontbijtspullen helemaal buiten hadden al weer dicht en al snel begon het te regenen.  Na een uurtje was de bui echter al weer voorbij en besloten we toch ons geplande programma uit te voeren.  We vertrokken dus naar La Roque Saint-Christophe. In deze kalkstenen rots zijn in de loop van de eeuwen door erosie op ruim zestig meter hoogte  een aantal terrassen uitgesleten. Deze terrassen zijn waarschijnlijk voor het eerst ruim vijftigduizend jaar geleden door de Neanderthalers bewoond. Deze bewoning is in de loop van de eeuwen verder voortgezet. Zelfs in de Gallo-Romaanse tijd en vooral in de Middeleeuwen  zijn de kliffen intensief gebruikt. Pas in 1588  werd de oorspronkelijke bebouwing tijdens de godsdienstoorlogen verwoest.

Ruim een uur hebben we rondgekeken op het grootste terras waarop zich in vroeger tijden een volledige stad met bijna duizend inwoners bevond. De stad was alleen te bereiken via een smalle toegang die gemakkelijk te beveiligen was. Aan- en afvoer van voorraden en materialen gebeurde via verschillende lieren.

Van de stad zelf was eigenlijk niets meer over maar een maquette liet zien hoe het er uit gezien moet hebben.

Een aantal ambachtsruimtes waren wel ingericht. Zo waren er de smederij, de rokerij, de steengroeve en de kerk te bekijken.

Ook Luuk heeft zich prima vermaakt met rondrennen door tunneltjes en het achter papa aan sjouwen. Op terugweg naar de camping is hij dan ook vrij gemakkelijk in slaap gevallen. Gelukkig was dit wel pas na de picknick.

Na inkopen gedaan te hebben voor het avondeten, hebben we de rest van de middag in en bij de tent doorgebracht. Kleine en grote regenbuien werden afgewisseld met zonnige perioden. Zo bleven we dus van binnen naar buiten en terug verhuizen.

Zondag 15 juli 2012                                                      Sarlat

Voor deze laatste dag hier in Sarlat hadden we gepland om een bezoek te brengen aan een grote tuin hier in het gebied. Helaas zorgden de voedingstijden van Evi in combinatie met de timing van de talloze regenbuien van de dag ervoor dat we het plan niet hebben kunnen uitvoeren. Het enige uitstapje van de dag bestond uit het bezoeken van de supermarkt. Daar viel Luuk eerst uit het winkelwagentje omdat hij een beetje op de rand zat te balanceren en daarna rende hij bij terugkomst op de camping tegen de achterklep van de auto aan die net dicht werd gedaan. Het resultaat was een brullende Luuk met een gat in zijn hoofd. Ondanks dat het flink bloedde, bleek het gat maar van zeer beperkt formaat en verder lijkt hij er weinig last van te hebben.

Tegen de avond werd het droog en zonnig en konden we alvast de luifel droog opbergen. Verder hebben we ook nog wat andere zaken ingepakt zodat we morgenvroeg niet nog alles hoeven te doen.