Zomervakantie 2011

• 26 juli
  • 27 juli

Donderdag 21 juli 2011                                                Vendôme

Vanmorgen om vijf uur liep in Huize Schreurs de wekker af en kon een nieuw vakantie-avontuur beginnen. We hadden Luuk gisteren goed moe gemaakt en laat naar bed gedaan zodat hij vandaag in de auto lekker kon bijslapen. Het was dan ook niet de bedoeling dat meneer bij het aanmaken van het licht op de overloop meteen wakker zou worden en liedjes zou gaan zingen. Dit gebeurde echter wel.

Aangezien we gisteren eigenlijk al alles hadden ingepakt, hoefden vanmorgen alleen nog de broodjes gesmeerd te worden en de auto volgeladen te worden. Dat was niet meer zo veel want het meeste paste al gemakkelijk in de vouwwagen. Na een laatste controle van huis reden we om precies zes uur de straat uit op weg naar de autoweg. De eerste uren verliepen probleemloos. Het was droog en ondanks een nationale feestdag in België was het niet erg druk op de weg. Groot was dan ook onze schrik toen we in Frankrijk bij Valenciennes meteen in een file reden. Tien kilometer verder (en drie kwartier later) loste deze file ineens weer op en konden we verder rijden.

Afgezien van de drukte rond Parijs verliep de reis daarna verder vlekkeloos. Er werd een paar keer gestopt om een hapje te eten en te wisselen van chauffeur maar verder konden we lekker kilometers maken. Na zo’n zeven honderd kilometer kwamen we om half vier hier aan. Het lekkere reisweer van de rest van de dag hadden we vlak voor aankomst ingeruild voor stortbuien. Na het inchecken op de camping hebben we dan ook eerst een half uur in de auto zitten wachten totdat het droog genoeg was om de tent op te zetten. Toen het eindelijk zover was, hebben we redelijk snel onze hele combinatie opgebouwd. Tussendoor nog een beetje naar Radio Tour de France luisteren en hopen dat de regen nog even wacht met vallen. Toen we om half zes op pad gingen voor nog wat boodschappen, was het nog steeds droog. Bij de Carrefour hebben we wat drinken gehaald en daarna wilde Petra nog graag via de toeristische route door het centrum terug. Helaas liet het richtingsgevoel ons een beetje in de steek.

Terug op de camping was het weer gaan regenen en terwijl Petra en Luuk voor het eten zorgde, heeft Tim in de stromende regen de luifel nog opgebouwd. Zeker met regenweer is die toch wel erg prettig. Na het eten was het tijd voor Luuk om naar bed te gaan. Hij heeft vandaag niet zo veel gegeten en heeft een beetje verhoging. Toch een beetje in de gaten houden. Het kan ook zijn dat hij nu eindelijk aan zijn hoektanden gaat beginnen. Na het lezen van een paar boekjes en het zingen van een slaapliedje was hij zo naar dromenland vertrokken.

Het regent nu al weer zo’n drie uur aan een stuk en de camping verandert langzaam in een zwembad. De tent is gelukkig nog steeds waterdicht maar na deze controle hoeft er wat ons betreft deze reis verder geen nieuwe bevestiging meer plaats te vinden. Helaas voorspellen ze voor de komende dagen toch nog een aantal controlemomenten. Gelukkig is er hier in de omgeving genoeg te doen.

Vrijdag 22 juli 2011                                                        Vendôme

Ook vannacht heeft het onverminderd door geregend. Pas in de ochtend is het droog geworden. Dit heeft echter niet heel lang geduurd want na het ontbijt begon het weer  te plenzen. Tegen elf uur stopte het echter met regenen en daarna hebben we de rest van de dag eigenlijk geen regen van betekenis meer gehad. De eerste uren was het wel niet erg warm (~16 graden) maar nadat het in de middag wat op begon te klaren, steeg ook de temperatuur. Aan het einde van de middag hebben we zelfs de zon nog even gezien.

Voor die tijd hadden we al een wandeling door het oude centrum van Vendôme gemaakt. Het was marktdag vandaag dus daar heben we eerst een kijkje genonomen. Het was een ‘standaard’ Franse weekmarkt. Daarna hebben we een deel van de stadswandeling gemaakt die hier in het stadje is uitgezet. Daarbij zijn we langs de Abdij van de Trinité, de kapel van Saint-Jacques, de waterpoort, de bibliotheek, het stadhuis en de port van Saint-Georges.

Het was een leuke, afwisselende wandeling en Vendôme is een leuk stadje. Na ruim een uur waren we terug op de camping en na een lekkere omelet met champignons konden, Luuk, Petra en Ukkie een uurtje gaan slapen. Na dit schoonheidsslaapje was het tijd om boodschappen te gaan doen. We hebben een leuke LeClerc gevonden waar we de ingrediënten voor een lekkere maaltijd hebben ingeslagen. Ook hebben we wat watten gekocht om de ontstoken oogjes van Luuk schoon te maken.

Na terugkomst op de camping hebben we eerst naar de ontknoping van de touretappe van vandaag geluisterd en daarna heeft Tim het eten klaar gemaakt. Na de afwas is Luuk met Petra gaan douchen en het was deze keer lang niet zo’n drama als in de meivakantie. Misschien leert hij het nog een keer.

Zaterdag 23 juli 2011                                                    Vendôme

Nadat Luuk gisteravond niet wilde gaan slapen en pas rond half elf onder zeil was, werd hij vanmorgen al om zes uur huilend wakker. Of hij het koud had of zich alleen voelde is niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat hij daarna bij ons in bed onder de dekens nog twee uur geslapen heeft.

Na het ontbijt zijn we naar Chambord vertrokken. Zoals wel vaker stond het aanvankelijk prima aangegeven maar ging het vlak bij de plaats van bestemming mis. Er werd een omleiding aangegeven en nadat we die gevolgd hadden, waren de juiste borden in geen velden of wegen te bekennen. Uiteindelijk hebben we het na een aantal malen omkeren toch gevonden. Je zou eigenlijk verwachten dat zo’n groot kasteel  toch van een afstandje te zien moet zijn. Dat bleek toch niet zo te zijn. Een oprijlaan van vier kilometer is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor de overzichtelijkheid.

Het Château Chambord is gebouwd in de 16e eeuw. De bouw begon als jachtslot voor koning Frans I maar werd uiteindelijk afgemaakt door Hendrik II en Lodewijk XIV. Het kasteel is een mengelmoes van verschillende bouwstijlen. Het heeft 426 vertrekken, 282 schoorstenen en 77 trappen. De meest bijzondere van die trappen is centrale dubbele wenteltrap die mogelijk ontworpen is door Leonardo da Vinci.
Na het aanschaffen van de entreekaartjes en het maken van enkele overzichtsfoto’s vanuit het park, zijn we het kasteel gaan bekijken. Luuk heeft zich prima vermaakt met traplopen en het rennen door de gangen. Hij heeft weer heel wat meters gemaakt vandaag.

Op de eerste verdieping waren verschillende kamers ingericht. We hebben ze mooier gezien maar het gaf wel een mooi idee hoe het er ooit uitgezien kan hebben. De tweede verdieping hebben we overgeslagen. Hier waren enkele ruimtes ingericht met moderne kunst. De derde verdieping was dan weer wel interessant want vanaf de verschillende terrassen had je en mooi uitzicht op het kasteel zelf en de omgeving.

Toen we alles gezien hadden en Luuk merkbaar moe en hongerig begon te worden, hebben we in het park onze stukken stokbrood opgegeten. Daarna hebben we nog een stukje om het kasteel gewandeld om wat mooie foto’s te maken. Toen we daar mee klaar waren, was Luuk in slaap gevallen en wilden we even op een terrasje wat drinken. Toen er na vijf minuten nog steeds in geen velden of wegen een ober te bekennen was, hebben we bij de buren een ijsje gekocht en zijn we op weg gegaan naar de auto.

Eenmaal terug op de camping hebben we eerst in de zon gezeten en wat gedronken. Daarna hebben we boodschappen gedaan en tot slot van de dag hebben we lekker gegeten. Eerst gebakken garnalen en daarna een lekker stukje gegrilde zalm. Voor het eerst deze vakantie hebben we het buiten op kunnen eten. Het was vandaag in eerste instantie erg fris maar toen de zon er eenmaal af en toe door kwam, werd het toch zo’n 21 graden. Voor morgen voorspellen ze ook nog zo’n weer, maandag zou het weer slechter worden.
Nu probeert onze kleine papegaai de ritssluiting van zijn tentje weer open te krijgen maar door het hangslotje gaat hem dat niet lukken. We zijn benieuwd hoe laat hij vandaag gaat slapen.

Zondag 24 juli 2011                                                       Vendôme

Luuk sliep gisteravond om tien uur en is twee keer huilend wakker geworden vannacht. Vervolgens  heeft hij vanmorgen tot half negen geslapen.  Zo konden wij ook lekker uitslapen.

Tijdens het ontbijt kwamen we tot de conclusie dat we misschien niet de beste plaats van de camping gekozen hebben. Normaliter hebben we graag in de ochtend schaduw zodat we niet in alle vroegte de tent uit gebrand worden.  Nu hadden we echter om half tien, terwijl de rest van de camping baadde in een aangenaam zonnetje, nog steeds schaduw en was het nog maar 16 graden. Na het ontbijt zijn we dan ook snel op pad gegaan.  We hadden gelezen dat in Vendôme ook op zondag een markt zou zijn. Deze hebben we helaas niet gevonden. Toen we na terugkomst bij de tent de boekjes nog eens goed doorkeken, bleek dat de markt helemaal aan de anderen kant van de stad was.

Toen we de markt niet konden vinden, hebben we de stadswandeling waar de vrijdag aan waren begonnen verder afgemaakt. We hadden toen de beklimming naar het plaatselijke kasteel overgeslagen. Nu hebben we ons wel aan de klim gewaagd en de beloning was een mooi uitzicht over de stad. Het kasteel zelf is niet meer dan een ruïne maar de bijbehorende tuin was wel weer aardig.

Toen we weer terug waren op de camping had de zon ook onze tent gevonden en hebben we een paar uurtjes lekker rond de tent doorgebracht. Na het middagdutje van Luuk zijn we naar Montoire sur Loir gereden. We dachten dat dit een leuk stadje was om een uurtje door rond te dwalen.

Langer dan een kwartier hebben we ons echter niet weten te vermaken. We waren dan ook weer snel terug op de camping. Daar hebben we lekkere konijn met mosterdsaus gemaakt en na het eten heeft Luuk mee geholpen met afwassen. Alles wat door Tim was afgewassen en door Petra was afgedroogd, werd door hem nog eens vakkundig met zijn privéafwasbostel  nagepoetst en vervolgens netjes op een stoel gestapeld. Dat hij, omdat hij net daarvoor al onder de douche geweest was,  niet naar buiten mocht, was toen ineens geen probleem meer.

Maandag 25 juli 2011                                                   Vendôme

Na twee mooie dagen begon de dag van vandaag weer regenachtig. Niet de plensbuien van enkele dagen geleden maar toch net genoeg om er goed nat van te worden als je er doorheen gaat wandelen. Na het ontbijt besloten we dan ook een kijkje te gaan nemen in Troo. Dit dorpje ligt hier zo’n 25 kilometer vandaan en is bekend om zijn grotwoningen. Tot 1965 leefden hier mensen in de grotten die in de kalksteen waren uitgehouwen. Nu zijn een aantal van deze woningen te bezichtigen. Daarnaast is het ook een leuk dorpje dat tegen een berghelling ligt aan geplakt en waar de huizen onderling verbonden zijn via een netwerk van steegjes, trappen en doorgangen.

Na aankomst in het dorp hebben we eerst een bezoek gebracht aan de druipsteengrot. Hier kregen we een zaklamp mee en daarna mochten we zelf de grot in. Verdwalen was er niet bij want het was eigenlijk maar één ruimte met één stalagmiet in het midden en heel veel kleine stalactietjes aan het plafond. Omdat het de laatste dagen veel geregend had, druppelde het behoorlijk in de grot. we hebben het er dan ook niet lang uitgehouden.

Na het bezoek aan de grot zijn we via de trapen omhoog gewandeld naar de Cave Yuccas. Deze grotwoning was te bezichtigen en heeft zijn naam te danken aan de Yuccaplanten die op het ‘dak’ groeien. Binnen was de grotwoning nog volledig ingericht. We waren verbaasd over de vele ruimte die er was.

Na het bezoek aan de Cave Yuccas zijn we verder gewandeld naar het hoogste punt van het dorp. Van daaruit heb je een mooi uitzicht over de Loire-vallei. Dan moet het wel niet zo’n druilerig weer zijn als vandaag. Na een kort bezoekje aan de echoput zijn we vervolgens terug gegaan naar de auto. Onderweg naar de camping hebben we nog ergens boodschapen gedaan en eenmaal terug op de camping hebben we Luuk in bed gelegd (hij had in de auto al gegeten). Daarna hebben we zelf een boterham gegeten.

Tijdens het middagdutje klaarde het behoorlijk op en de rest van de middag hebben we nog lekker voor de tent kunnen zitten. Later is het na een aantal pogingen eindelijk gelukt om met de laptop in te loggen op internet. Eerdere pogingen met de kleine laptop waren op niets uitgelopen maar nu lukte het eens een keer alleen met de grote. Na het avondeten hebben we dan ook maar meteen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met beide opa’s en oma’s te skypen.

Dinsdag 26 juli 2011                                                      Vendôme

Vandaag hebben we het kasteel van Chenonceau bezocht. We vonden het kasteel van Chambord erg indrukwekkend wat betreft gebouw en grootte maar we vonden de inrichting erg tegenvallen. Dat zou vandaag goed gemaakt moeten worden.

Het kasteel van Chenonceau is aan het begin van de 16e eeuw op de fundamenten van een oude molen boven een rivier gebouwd. Het kasteel is daarna als gevolg van schulden van de oorspronkelijke eigenaren in handen gekomen van het Franse hof. Daar heeft het vele jaren gediend als leuk optrekje voor de maîtresse van koning Hendrik II. Toen deze om kwam bij een toernooi eiste zijn echtgenote het kasteel terug en begon uitgebreide verbouwingen. Na verschillende generaties Franse adel kwam het kasteel uiteindelijk in burgerlijke handen. In de eerste wereldoorlog heeft het kasteel gediend als hospitaal.

In tegenstelling tot het kasteel van Chambord, zijn in Chenonceau de meeste kamers wel op een oorspronkelijke manier ingericht. Dat maakt het dan ook een stuk leuker om er in rond te wandelen. Helaas vonden dat vele anderen met ons. Aangezien er hier nog geen systeem van geleidelijke toelating is en je vaak binnen het gebouw tegen de stroom in dezelfde weg terug moet om je wandeling voort te kunnen zetten, was het binnen behoorlijk druk. Het maken van goede foto’s of filmbeelden was dan ook een hele opgave. Een klein jongetje dat ook nog een eigen wil heeft en een eigen route wil lopen, zorgde nog eens voor een extra dimensie aan het bezoek. Desalniettemin was het de moeite waard.

Na een uurtje rond dwalen begon Luuk honger te krijgen en wilde hij niets meer. Onder luid gekrijs heeft Petra hem mee naar buiten genomen en daar heeft hij rustig al zijn stokbroodjes opgegeten. Daarna is hij verder gegaan met de cakejes. Toen hij verzadigd leek, zijn we een wandeling gaan maken langs het labyrint en door de verschillende tuinen. We hoopten dat hij in slaap zou vallen. Daar leek hij echter geen behoefte aan te hebben.  In de moestuin hebben we hem dan ook maar weer vrijgelaten en daar heeft hij zich vervolgens vermaakt met het aanwijzen van courgettes, pompoenen en heel veel appels. Toen we aan het einde een fontein tegen kwamen, was hij daar slechts met harde dwang weer weg te krijgen.

Toen we alles gezien hadden, zijn we weer terug gereden naar de camping. Onderweg hebben we nog bij een hypermarché boodschappen gedaan. Helaas bleek het in Vendôme veel minder mooi weer dan in Chenonceaux. Bij het kasteel hadden we veel zon. Op de camping was het echter zwaar bewolkt en viel er zelfs af en en toe een druppel regen. De temperatuur was met 24 graden echter zeker niet onaangenaam.

Vanavond hebben we voor het eerst deze vakantie de barbecue aangestoken. Het smaakte zoals gebruikelijk weer prima. Voor morgen hebben we nog geen concrete plannen. We hopen dat het mooi weer is, zodat we lekker een dagje niets kunnen doen en eventueel een duik kunnen nemen in het naburige zwembad.

Woensdag 27 juli 2011                                                      Vendôme

Dat mooie weer was vandaag helaas maar een klein gedeelte van de dag beschikbaar. Na een vroeg toiletbezoek wist Petra vanmorgen te melden dat er buiten een strak blauw lucht was. Tegen de tijd dat we opstonden, was deze helaas al weer helemaal dicht getrokken. Dat heeft Luuk er niet van weerhouden om de eendjes op de camping te voeren.

Later op de ochtend klaarde het echter weer helemaal op en hebben we een bezoek gebracht aan de speeltuin. Luuk heeft zich daar prima vermaakt tot het moment dat een horde kinderen ‘zijn’speeltoestel bestormde. Toen stond hij even heel verbaasd te kijken wat er allemaal gebeurde. Daarna heeft hij zich toch nog wel even in de drukte gemengd maar snel daarna was hij het toch wel moe.

Helaas verdween de zon rond half één weer en we hebben hem eigenlijk niet meer echt terug gezien vandaag. De donkere wolken beloofden verder niet veel goeds maar het is gelukkig wel droog gebleven. Ook de temperatuur was nog best aangenaam.

Na het middagdutje van Petra en Luuk zijn we boodschappen gaan doen en daarna hadden we nog een skype-date met Anita staan. Er is veel over en weer gezwaaid en gekust en verder is iedereen weer op hoogte van de laatste wetenswaardigheden.

Na het skypen was het tijd om de ingrediënten van de ratouille klein te gaan snijden. Luuk heeft zich zoals gebruikelijk bezig gehouden met het in kleine stukjes breken van de al gesneden champignons. Daarnaast heeft hij mee de tomaten gewassen. Jammer was wel dat hij daarna de tomaten niet meer af wilde geven. En dat terwijl hij ze toch weigert te eten. Met de chocolademousse heeft hij echter veel minder moeite.

Na een paar stukjes lekker geroosterd vlees zijn we begonnen met het inpakken van een deel van onze bagage. We hebben namelijk besloten dat we het hier wel gezien hebben. Morgen trekken we dus verder naar de Vendée.